GroenLinks vestigde in januari de aandacht op het thema tijdelijke woningen. In de Commissie Ruimte vroegen we de andere partijen en het college om na te gaan denken over zulke woningen. De gemeente moet namelijk steeds meer bijzondere doelgroepen huisvesten in sociale woningen. Bij de huidige woningnood betekent dit dat gewone woningzoekenden in die sector niet meer aan bod dreigen te komen.

IJsselstein moet gaan nadenken over tijdelijke woningen, betoogden wij op 15 januari in de Commissie Ruimte. Want de schaarse betaalbare woningen die vrijkomen, dreigen straks alle naar bijzondere doelgroepen te gaan. GroenLinks vindt zeker dat we GGZ-clienten, statushouders en mensen die uit de maatschappelijke opvang komen, goed moeten opvangen. Maar sociale woningen zijn er ook voor 'gewone' woningzoekenden. Veel starters, senioren en spoedzoekers hebben nu het nakijken. De 70 socialehuurwoningen die het huidige college belooft te bouwen zijn waarschijnlijk niet eens genoeg voor de groepen die de gemeente moet huisvesten volgens de overheidsopgave.

Het is kortom tijd om iets te doen. Tijdelijke en semipermenante woningen kunnen snel worden gebouwd, zien er tegenwoordig prettig uit en zijn ook nog eens relatief duurzaam. Dit zagen wij ook op 28 januari, toen we een werkbezoek brachten aan Jan Snel in Montfoort, op initiatief van de PvdA. Bij dit bezoek, waar ook LDIJ en VVD vertegenwoordigd waren, werden we uitgebreid geinformeerd over de vele mogelijkheden van modulair bouwen: van kleine tot grote, van tijdelijke tot permanente woningen. Wij hopen dat de andere partijen en het college ook iets gaan zien in deze oplossing.