GroenLinks stelt het college vragen over het Buurtvaderproject

Door de Islamitische vereniging IJsselstein zijn het laatste jaar een aantal initiatieven genomen met als inzet een bijdrage te leveren aan de oplossing van problemen in IJsselveld Oost. Een van de belangrijkste initiatieven is het Buurtvaderproject waarbij ruim 30 Marokkaanse vaders zijn betrokken. Het project begon zijn eerste vruchten af te werpen. De politieke partijen in IJsselstein hebben unaniem hun grote waardering uitgesproken voor dit project. De Islamitische vereniging heeft het Buurtvaderproject echter stopgezet omdat de Gemeente de betaling van de subsidie voor 2006 heeft opgeschort vanwege incomplete financiële verantwoording. Natuurlijk dienen subsidies op de juiste wijze te worden verantwoord. Dat is in dit geval tot nu toe niet gebeurd. De Islamitische vereniging is tot op heden dus in gebreke gebleven. In zo'n geval moet je ook geen nieuwe betaling doen over 2006. Aan andere verenigingen zou dat ook niet zijn gedaan. ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’.

Een andere activiteit is het sporten voor jongeren op zondag waar ruim 60 jongeren aan deelnemen en dat ook is gestopt. De jongeren vragen maar steeds waarom en wij kunnen het niet uitleggen.

In de Commissie Bestuur en Veiligheid van 13 september 2006 heeft Groenlinks bij monde van ons commissielid Jelte Huizinga dit onderwerp aan de orde gesteld. Uit de antwoorden van het College werd duidelijk dat de incomplete financiële verantwoording van de subsidie over 2005 de oorzaak was van het opschorten van de subsidie voor 2006. Het is de fractie van Groenlinks niet duidelijk wat het College heeft gedaan om de opschorting van de subsidie voor 2006 te voorkomen anders dan dat er vanaf december 2005 zeer regelmatig is gebeld.

De fractie van GroenLinks is van oordeel dat het Buurtvaderproject en het sporten zo snel mogelijk weer moet worden voortgezet. De buurtvaders zijn zeer gemotiveerd de activiteiten te hervatten. Het is onaanvaardbaar dat de buurtvaders meer dan een maand moeten wachten voordat het probleem van de financiële afwikkeling wordt opgelost, als het al wordt opgelost. Ook voor hen is de situatie volstrekt onduidelijk. De financiële middelen voor 2006 dienen zo spoedig mogelijk aan het project ter beschikking te komen. De wijze waarop is ondergeschikt aan dat doel.

Om die reden heeft de fractie van Groenlinks vragen gesteld aan het College, namelijk:

1. Wat heeft het College gedaan om te voorkomen dat de subsidie voor 2006 moest worden opgeschort?
  2. Welke activiteiten worden er ondernomen om de subsidiegelden zo spoedig mogelijk weer ter beschikking te kunnen stellen aan het project?
  3. Op welke termijn denkt het College het probleem te hebben opgelost?

Martin Spanjers