In de commissievergadering kwamen vele onderwerpen voorbij, van de provincie Gelderland die een verbod op windmolens wil rond de Veluwe om wespendieven te beschermen, tot Japanners die zonnevelden uitbaten. Om dit verslag binnen de perken te houden, beperken we ons tot de weergave van enkele gesprekken over het openbaar vervoer. Dat is wellicht voldoende om een indruk te geven van een commissievergadering van de provinciale staten. Bovendien sluit het thema ov aan bij de recente Groene Zaterdag in IJsselstein, waarop wij met inwoners in gesprek gingen over dit onderwerp.
Extra investeringen en rituitval
Al vroeg in de vergadering kwam naar voren dat de provincie zo’n 30 miljoen extra heeft geïnvesteerd in het ov, boven op de landelijke bijdrage die de provincie dit jaar krijgt om het ov-aanbod op peil te houden. Diverse fracties toonden zich niet onder de indruk van dit nieuws, en vroegen wat de gedeputeerde staten doen om rituitval te voorkomen.
De fracties namen geen genoegen met de verklaring dat personeelstekorten zorgen voor rituitval en ‘afschaling’, het uitroosteren van ritten. De PvdA merkte onder meer op dat de busondernemingen meer aan human resource management moesten doen, GroenLinks bracht naar voren dat zij juist van buschauffeurs hadden gehoord – van wie er twee aanwezig waren in de zaal – dat zij graag meer uren kregen, maar bij hun baas nul op het rekest kregen. Hoe zat dat? De gedeputeerde antwoordde dat hij veelvuldig met de bestuurders van vervoersondernemingen had gesproken en dat zij dit beeld niet herkenden, en dat het bestaan van personeelstekorten niet uitsluit dat het lastig is een bepaalde chauffeur meer uren te geven, bijvoorbeeld om roostertechnische redenen.
Ja21 vroeg of het, gezien de slechts vage toezeggingen die de gedeputeerde kon doen om het probleem van rituitval aan te kaarten, of het niet beter was van het ov een publieke voorziening te maken. Hierop liet de SP weten dat zij deze oplossing al sinds jaar en dag verkondigen. GroenLinks zette een en ander in perspectief met de opmerking dat er sinds corona 20% minder reizigers zijn in het ov, en slechts 5% minder ritten - ook dankzij de investering van de provincie.
Het zal niet verbazen dat er deze middag geen definitieve oplossing werd gevonden voor de rituitval van bus en tram. Wel was er nog een interessante uitwisseling over het gratis ov voor kinderen.
Gratis ov voor kinderen ook na januari?
De provincie heeft gratis ov voor de maand januari ingevoerd. Denk en de PvdA, die in een motie hadden gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van gratis ov voor kinderen, dankten de gedeputeerde voor het snel oppakken van hun wens, maar vroegen ook waarom gratis reizen voor kinderen niet voor langere tijd was ingevoerd, en hoe het zat met het onderzoek naar de financiële haalbaarheid.
De gedeputeerde antwoordde dat er inderdaad werd overwogen kinderen langere tijd gratis te laten reizen, en dat er een evaluatie zou komen. Daarbij hoorden wij hem ook de term ‘budgetneutraal’ gebruiken, iets wat zijn antwoord iets minder veelbelovend lijkt te maken. Het ov is immers al duur voor de gebruikers. Doelde de gedeputeerde in zijn woorden op het budgetneutraal invoeren van gratis ov voor kinderen, dan zou dit er weleens toe kunnen leiden dat kaartjes nog duurder worden.
Wat vind jij van het ov in IJsselstein?
Hoe dit ook zij, de provincie gaat ook investeren in het ov. En inwoners van IJsselstein kunnen deze maand doorgeven wat hun wensen en ideeën zijn voor het ov. Leden van de provinciale GroenLinks-fractie kwamen 21 januari naar IJsselstein om dit zelf van inwoners te horen. Was jij er niet bij? Je kunt je wensen en ideeën ook doorgeven in onze enquête over het openbaar vervoer:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScNrSl2A1lZ2otXKZLQW5JUOLQbTiw…