Hoe nu verder?

De gemeenteraad kwam op 6 november in een extra vergadering bijeen om de ontstane situatie rond het Fulcotheater te bespreken.

Martin Spanjers fractievoorzitter van GroenLinks zei toen:

De continuïteit van het theater is niet in gevaar. Het college van B&W en de Raad zijn unaniem van mening dat dit theater moet voortbestaan. Wij hebben daar ruim 472.000 euro per jaar voor over. Ondanks de financiële problemen. Dat is ruim 14 % van de inkomsten uit gemeentelijke belastingen en heffingen en bijna € 14.= per inwoner. En dat terwijl er op 8 minuten tramrijden een goed theater aanwezig is. De Kom.

Het college heeft, toen het bestuur de huur opzegde, voortvarend een voorstel gemaakt dat de continuïteit na 1 juli 2008 moet waarborgen. Daarover beslissen we vandaag. Wij zeggen daar van harte ja tegen.

De raad en het college leggen geen dictaten op en het bestuur heeft ook geen dictaten op te leggen. De Raad heeft zich niet te bemoeien met de interne organisatie en werkwijze van het bestuur. De stichting is autonoom.

De raad kan aan zo’n subsidiebedrag wel voorwaarden stellen en heeft dat ook gedaan.

Wij willen dat de ondoorzichtige, amateuristische vervlechting van verantwoordelijkheden tussen bestuur en gemeente stopt. Dat moet afgelopen zijn.

Bij herhaling is de afgelopen jaren gevraagd hierover het overleg te openen.

Het resultaat was de jaarlijks terugkerende eis van het bestuur. Je betaalt maar en geeft garanties anders sluiten wij het theater. Geen enkele beweging richting ontvlechting en goede bestuurlijke verhoudingen.

Nu de Raad met zijn besluit van 28 juni zijn voorwaarden heeft hard gemaakt reageert het bestuur met het opleggen van een dictaat en vervolgens als hij zijn zin niet krijgt de eenzijdige opzegging van de overeenkomst als niet op het dictaat wordt ingegaan.

Wilt u het hele betoog lezen kijk dan hier Het Fulco Theater