De gehele IJsselsteinse gemeenteraad steunde de ingediende motie over de in IJsselstein gewortelde asielkinderen.
Minister Leers poogt een IJsselsteins gezin, van oorsprong uit Irak, uit te zetten. Ondanks de negatieve rapporten van onder ander Amnesty International zegt het ambtsbericht van het ministerie dat Irak een veilig land is.

Het gezin waar het om gaat heeft twee kinderen die hier al jaren geworteld zijn. Daarom heeft de burgemeester een brief gestuurd naar minister Leers om zijn bevoegdheid te gebruiken om te voorkomen dat het gezin uitgezet wordt.

Dat is door deze motie nu gelukkig ondersteund door de gehele raad. Of het zal helpen is zeer de vraag, maar belangrijk is de signaalfunctie dat het gaat om mensen, om kinderen, die de dupe worden van een zogenaamd streng doch rechtvaardig asielbeleid. Het is maar hoe je rechtvaardigheid uitlegt.

Onderstaand de motie die is ondersteund door de voltallige raad.

MOTIE: in IJsselstein gewortelde kinderen hebben recht op een betere positie De Raad van de gemeente IJsselstein in vergadering bijeen d.d. 29 maart 2012 Overwegende dat: -dat Nederland het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind heeft geratificeerd, -het wezensvreemd is om asielkinderen die geworteld zijn in IJsselstein terug te sturen naar het land van hun ouders, -er momenteel meer dan 120.000 handtekeningen verzameld zijn voor een petitie kinderpardon, -er namens de gemeente IJsselstein recent een verzoek is gestuurd naar minister Leers om zijn bevoegdheid te gebruiken ter voorkoming van het uitzetten van een Irakees gezin uit IJsselstein waarvan de kinderen inmiddels ‘IJsselsteiners’ zijn, -dat wij als gemeente de opdracht hebben om voor al onze inwoners te zorgen en hen een toekomst te bieden en dat het belang van de kinderen bij alle besluiten voorop moet staan. Draagt het college op: -om bij de minister en de Tweede Kamer kenbaar te maken dat voor kinderen zonder verblijfstatus en die al langdurig zijn geworteld in IJsselstein een wettelijk kader moet komen dat hen perspectief biedt voor een permanent verblijf in Nederland. en gaat over tot de orde van de dag. Ondertekening en namen fracties : GroenLinks: Hans Lappee, fractievoorzitter