Agelopen donderdag hield Latifa haar maidenspeech in de gemeenteraad van IJsselstein

Raadsvergadering 24 mei 2007

Dankjewel voorzitter………….

Zo! En nu ga ik wat Martin heeft gezegd onderuithalen……….

Voorzitter, dit is mijn eerst keer dat ik een speech houd, volgens mij heet dat maidenspeech, dus iedereen kan interrumperen.

o Ik wil graag enkele opmerkingen maken over het verslag en

de verantwoording van de 14 programma's

o In de commissie vergaderingen zijn onze vragen voldoende

beantwoord en ik heb geen nieuwe vragen

1. Ten eerste waardering voor de overzichtelijke rapportage. De rekenkamercommissie heeft in zijn rapportage gezegd dat de doelen van de programma’s duidelijker, meer SMART geformuleerd moeten worden. De rapportages worden dan ook nog meer overzichtelijker. Toch geeft dit verslag een goed beeld.

2. WMO is voortvarend aangepakt. Met het loket hebben wij als gemeente landelijk gescoord. Wij zijn benieuwd naar de eerste evaluatie. Met name op het punt van mantelzorg en het vrijwilligerswerk. Veel ouderen en ook allochtone vrouwen dreigen in een sociaal isolement te raken. Dat moet worden voorkomen. De fusie IJSW en SWOIJ zal hier een extra stimulans aan moeten geven. De fusie mag de aandacht niet wegnemen. Verder is het van belang dat de woonservicezones nu echt goed van de grond komen. Er is wel een overleg opgestart maar de Gemeente en het nieuw opgerichte Overlegorgaan Maatschappelijke Ondersteuning (OMO) zullen hier extra aandacht aan moeten geven.

Een ander aspect is huislijk geweld. Het is goed dat dit onderwerp van het programma Openbare orde en Veiligheid naar Welzijn is gegaan en onderdeel is geworden van de WMO aanpak. Met de uitvoering van de WMO laat het college zijn sociale gezicht zien. Of wij inderdaad de gemeente zijn met een ‘menselijke maat’.

3. Ook de activiteiten Jeugd/sportbuurtwerk/preventief jeugdbeleid zijn voor Groenlinks belangrijke onderwerpen. Er zijn een aantal zaken die nog uitgevoerd moeten worden. Ondanks verhoging van de formatie met 0.5 fte is er hier nog geen start mee gemaakt. Wij vragen de nota Integrale Jeugdbeleid nu ook met grote voortvarendheid aan te pakken.

4. Leerplicht. De leerplichtambtenaren in IJsselstein halen goede resultaten. Groenlinks is positief over de totstandkoming van de sluitende leerplichtadministratie en de keuze voor regionale trajectbegeleiding van niet meer leerplichtige schoolverlaters. Ook van de DO-it trajecten vanuit de ROC’s zijn de eerste resultaten positief. Waar groenlinks nog voor pleit is de aanpak van een breed scala van stageplaatsen. Voor veel jonge werklozen is dit de manier om weer op de arbeidsmarkt actief te worden. Verder heeft Groenlinks gepleit voor extra formatie voor schoolmaatschappelijk werk met name op de scholen in IJsselveld. Dit blijft teveel hangen in onderlinge strijd over de financiering.

5. De achterstand in huisvesting van statushouders is volledig ingelopen. Hiervoor alleen maar waardering.

6. Ten slotte wil ik nog enkele opmerkingen maken over het milieubeleid. Het is jammer dat het stimuleren van zonne-energie nog slecht loopt ondanks de verdubbeling van de subsidie. De aanpak op het Groene Balkon waar alle woningen als Zonnewoning zullen worden gecertificeerd is het goede voorbeeld. We verwachten dat bij de renovatie van IJsselveld Oost ook dezelfde inspanning zal worden gedaan.

De bewustwording op het punt van duurzaam leven begint bij de jeugd. De aanpak van de Gemeente op het gebied van voorlichting en de knijperestafette zijn prachtige voorbeelden van hoe het moet.

7. Ik dank u wel.