Op onze vraag naar het waarom, antwoordde de wethouder dat de oversteekplaats bij de Kerspellaan, net voorbij de trambaan, te gevaarlijk is voor mensen die slecht ter been zijn. Er zouden de afgelopen twee jaar al vijf ongelukken zijn gebeurd.

Groene ingang naar park onbereikbaar

Genoeg reden om maatregelen te nemen, dat vindt GroenLinks ook, maar moest hiervoor het hele voetpad worden verwijderd? Door deze keuze is nu ook de kleine, groene ingang naar het park, gelegen tussen de trambaan en de grote toegang naar het park, slecht toegankelijk geworden voor voetgangers. Deze ingang is geliefd bij wandelaars en hardlopers die het park waarderen als groene omgeving voor een wandeling of doorsteek naar Achterveld en het fietspad naar Marnemoende.

Andere oplossingen mogelijk

Er is geen perfecte oplossing te vinden voor de situatie, zei de wethouder ook, maar wij denken dat er wel een betere oplossing te bedenken is. Zoals het voetpad opnieuw aanleggen, maar dan met het oversteekpunt voor voetgangers vóór de tramwegovergang, dus naast dat voor de fietsers. Als dan ook het voetgangersstoplicht langer op groen blijft om rekening te houden met én de extra afstand én het tempo van inwoners die slecht ter been zijn, krijg je ook een veiliger situatie.

Met de oplossing die nu is gekozen, bestaat het risico dat voetgangers de korte route naar de IJsseloever blijven kiezen, dus over het fietspad aan de kant van het sportpark gaan lopen. Er zijn voornemens om voetgangers voorrang te geven bij de stoplichten op de kruising van Kerspellaan en Zomerdijk, zo deelde de wethouder mee op onze vraag hiernaar. Het is echter de vraag of dit voldoende is om alle voetgangers te bewegen om deze omweg naar het sportpark te kiezen. Als dat niet lukt, is er een nieuwe onveilige situatie gecreëerd, en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

De door ons beschreven oplossing is mogelijk niet eenvoudig uit te voeren. Die uitvoerbaarheid zal onder andere afhangen van de frequentie waarmee voetgangers gebruikmaken van het stoplicht. Maar wij zullen hoe dan ook werk gaan maken van een betere oplossing, een die recht doet aan de betekenis van het park voor wandelaars en hardlopers.

Veiligheid fietsers

Naar aanleiding van onze vragen over het voetpad wezen inwoners ons ook op de veiligheid van fietsers op de gehele route naar het sportpark, vanuit de binnenstad. Zo kiezen fietsers ook weleens de ‘spookroute’ naar het sportpark, en wel al vanaf de Oranje Nassaubrug. Dit probleem verdient zeker aandacht, maar viel buiten het kader van onze vragen over het verwijderde voetpad. Wij zullen het op een ander moment aan de orde stellen.