GroenLinks betreurt dat er op zo'n korte termijn zulke ingrijpende maatregelen worden genomen. Ook vinden wij het jammer dat de bomen worden gekapt voordat het nieuwe beheerplan openbare ruimte er ligt, waarin ons voorstel voor een Bomenbeschermingsplan wordt uitgewerkt. Wij hebben daarom schriftelijke vragen gesteld over de achtergrond van dit besluit, de omgang met bomen in de nabije toekomst en de rol van de raad daarbij. We geven de vragen hieronder weer.
Art. 35-vragen over bomenkap aan Utrechtseweg
31 december 2021
Geacht College,
GroenLinks heeft met leedwezen kennisgenomen van het besluit om alle 140 bomen langs de Utrechtseweg te kappen, en hier 27 of max. 40 bomen voor terug te planten. Inmiddels hebben we gehoord dat er plannen zijn om honderd bomen te herplanten langs de Weg der Verenigde Naties, tussen de Intratuin en de rotonde bij de N210. Herplanten is zeker beter dan niets. Het afgelopen jaar (en met name het IPPC-rapport uit 2021) heeft echter duidelijk gemaakt dat we extra zuinig moeten zijn op onze volwassen bomen. Zij nemen namelijk veel meer CO2 op dan jonge bomen. En er zijn meer redenen om volwassen bomen te koesteren, waaronder de verkoelende werking en de afremmende werking op het autoverkeer. Kortom, wij zien genoeg redenen om de volgende vragen te stellen over de bomenkap op de Utrechtseweg.
1. Het persbericht en het bericht op de gemeentesite noemen diverse redenen voor het verwijderen van alle bomen. Wat is de belangrijkste reden om niet in ieder geval een deel van de bomen te laten staan?
2. Volgens de Wet natuurbescherming dienen er t.b.v. de vleermuizen bomen van gelijke grootte te worden teruggeplaatst. Gaat de gemeente dit inderdaad doen? En zo nee, waarom niet?
3. Welk bomen komt er langs de Weg der Verenigde Naties? Type, Leeftijd, stamdikte. Met andere woorden: wanneer zullen deze bomen evenveel bijdragen aan CO2-opvang, klimaatadaptie en biodiversiteit als de huidige bomen aan de Utrechtseweg?
4. Bij de woningbouwprojecten die gepland zijn op de Lagebiezen en de Randdijkse Bosjes zullen er ook volwassen bomen voor de bijl gaan. Hoe gaat de gemeente bij deze projecten inzichtelijk maken dat de kap van bomen steeds onvermijdelijk is? Hoe zorgt de gemeente dat de bijdrage van deze bomen aan de bovengenoemde doelen wordt gecompenseerd?
5. Het landelijk doel, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord, is dat het aantal bomen toeneemt. Het aantal bomen in IJsselstein is echter de laatste jaren afgenomen en neemt de komende tijd nog verder af. Zo is er ook de geplande kap van honderden bomen langs de tramlijn. Wat zijn de plannen van het college om toch te komen tot een groter aantal bomen in 2030?
6. Dient een grote ingreep als het verwijderen van alle bomen aan de Utrechtseweg niet voorgelegd te worden aan de raad?
Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van deze vragen, en
met vriendelijke groet,
Marianne Mols,
raadslid voor GroenLinks IJsselstein