In de raadsvergadering van 10 juli werd gestemd over het globale plan voor de nieuwe woonwijk in Paardenveld-Noord. Maar waar in de eerste schetsen voor deze woonwijk een mobiliteitshub was gepland, werd nu de variant met straatparkeren voorgelegd.

Een mobiliteitshub is een parkeergarage die dicht bij een ov-halte ligt en waar, naast particuliere auto's, plaats is voor fietsen, deelauto’s en meer. In de nieuwe woonwijk zou de hub ervoor zorgen dat bewoners centraal parkeren in de hub, in plaats van op straat.

De keuze voor straatparkeren betekent dat er in de nieuwe wijk minder ruimte zal zijn voor spelen en ontmoeting. En dat niet alleen: het betekent ook dat er tientallen woningen minder worden gebouwd dan oorspronkelijk gepland. Auto’s nemen immers veel ruimte in, en ruimte is schaars in IJsselstein. 

GroenLinks sprak haar teleurstelling uit over deze keuze. Samen met de PvdA, D66 en CU dienden wij een amendement in om alsnog te kiezen voor de variant met een mobiliteitshub. 

Een mobiliteitshub is - op de lange termijn bezien - voor de gemeente niet duurder dan de straatparkeren. En de hub zorgt er ook voor dat er straks in de nieuwe wijk parkeerruimte overblijft voor sportschool Body Business. Dat waren enkele van de argumenten die de indieners van het voorstel inbrachten, naast de al genoemde extra ruimte voor spelen, ontmoeting en woningen.

Ondanks al deze goede argumenten haalde het voorstel het niet. Wij stemden echter toch voor het raadsvoorstel. GroenLinks vindt het namelijk belangrijk dat er hoe dan ook woningen worden gebouwd op deze locatie, waar het niet ten koste gaat van groen. De Paardenlaan blijft bijvoorbeeld behouden.

Ook komen er wat meer sociale huurwoningen in de straatparkeren-variant. Dat verzacht een beetje het feit dat er in totaal minder woningen komen dan in de variant met de mobiliteitshub. Tot slot zou er wat meer ruimte voor groen zijn in de nieuwe wijk. Extra redenen voor een pragmatische stem voor de straatparkeren-variant.