GroenLinks bezocht 11 juni een presentatie over het project IJsseloevers, de toekomstige woonwijk die is gepland op het huidige Roba-terrein. Het nieuws was, samengevat, dat er de afgelopen tijd een aantal stappen zijn gezet, maar dat er ook nieuwe ontwikkelingen zijn die de uitvoering van de plannen bemoeilijken. 

Netcongestie, stikstof en hazen

Bij de zaken die het project voor de Roba moeilijker maken, hoort als eerste de netcongestie. Dit leek in 2021, toen de verkenningen voor de verhuizing van Roba naar Lopik begonnen, nog geen probleem. Inmiddels is echter de congestie zo toegenomen dat de nieuwbouw in Lopik geheel off-grid moet worden gebouwd. Dat betekent dat er naast o.a. zonnepanelen en een eventuele verbinding met een windmolen, mogelijk ook een dieselgenerator moet komen. 

Verder moest Roba al extra grond aankopen in Lopik omdat er op het beoogde terrein een rugstreeppad was aangetroffen. Over de compensatie voor de aanwezigheid van hazen wordt nog overlegd. Daarnaast zijn er de stikstofregels die een hindernis vormen voor bouwprojecten. En tot slot is er de huidige handelsoorlog, die de zaken onzeker maakt voor metaalproducent Roba, aldus  directeur Paul Cohn in zijn inleiding op de presentatie. 

Winstwaarschuwing

Het was best interessant een inkijkje te krijgen in de besognes van de Roba. Maar de Roba-woordvoerders leken met hun verhaal ook een winstwaarschuwing af te geven. De verhuizing van Roba moet namelijk (deels) bekostigd worden uit de opbrengsten van het bouwproject.

Dat bouwproject omvat volgens de laatste plannen een autoluwe wijk met 560 woningen, met het nodige groen en ruimte voor spelen en ontmoeting. Voor de parkeerplaatsen zijn twee parkeergarages voorzien, naast straatparkeren voor een aantal woningen. Daarbij wordt er met minder parkeerplaatsen gerekend per huishouden dan nu gebruikelijk is. Dat is in lijn met het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente IJsselstein.

De olifant in de kamer: parkeren

De gekozen parkeeroplossingen vormen een spannend onderdeel van de plannen. Op de bijeenkomst werden de zorgen genoemd van omwonenden over parkeerdruk in de eigen buurt  als gevolg van het project. Op de achtergrond speelt echter ook een amendement van LDIJ en VVD dat vorig jaar in de raad is aangenomen om het parkeren in de nieuwe wijk niet te reguleren en de oude parkeernorm te hanteren. Zolang deze eis niet van tafel is, loopt het project in de huidige vorm gevaar. Dan kunnen er namelijk minder huizen worden gebouwd. 

Op de bijeenkomst werd niet gesproken over het amendement. Wel ging het gesprek over hoe je toekomstige bewoners kunt voorbereiden op een leven met minder parkeerruimte. Het vraagt in ieder geval duidelijke voorlichting vooraf, kwam men overeen. Ook werden kort vormen van alternatief vervoer besproken, met name de deelauto. 

GroenLinks is voor de gekozen parkeeroplossing. Ander en minder gebruik van de auto is ook nodig om de verkeersdruk in en om IJsselstein niet enorm te laten oplopen. Naast dit grote project zijn in IJsselstein immers meer woningbouwprojecten gepland, alles bij elkaar zo’n duizend woningen. De extra verkeersdruk die dit geeft, kan in IJsselstein niet worden opgevangen met meer asfalt of slimme rotondes. Hier ligt wel een echte uitdaging. 

Hoogbouw?

Een andere zorg van omwonenden gaat over de hoogte van enkele appartementengebouwen in het project. Heijmans wees op 11 juni op de bomen langs de Zomerdijk: die zijn hoger dan de geplande gebouwen, uitgezonderd misschien de ene flat van elf verdiepingen. Tijdens een rondleiding in de omgeving van het terrein konden wij ook zien dat de afstand tot omliggende buurten groot genoeg is om serieuze hinder uit te sluiten. Heijmans overweegt overigens een verdieping van een of meer flats af te halen, om de omwonenden tegemoet te komen.

Subsidie voor betaalbare woningen 

Een positieve ontwikkeling tot slot, is dat de provincie besloten heeft subsidie te geven voor het project. Voorwaarde is dat het woningbouwproject voldoende betaalbare woningen omvat. Daaraan is voldaan met de verdeling van 27% sociale huur - 37% middenduur – 36% vrije sector. 

GroenLinks betreurt het dat hier de 30% sociale huur niet wordt gehaald. Maar alles overziend vinden we het project toch de moeite waard.  Het zou jammer zijn als het niet door kan gaan omdat de coalitiepartijen vasthouden aan een ruimere parkeernorm.